Kraj Basków z dziećmi- Gaztelugatxe, Itzurun i Bilbao

Kraj Basków to wspólnota autonomiczna w północnej części Hiszpanii, w skład której wchodzą trzy prowincje: Gipuzkoa, Bizkaia i Araba. Region położony jest nad Zatoką Biskajską i graniczy z Kantabrią, Kastylią i Leonem, La Rioją, Nawarrą oraz z Francją. Stolicą Kraju Basków jest Vitoria-Gasteiz, ale nie da się ukryć, że najbardziej znanym miastem jest Bilbao ze słynnym Muzeum Guggenheima i to właśnie od Bilbao najlepiej rozpocząć odkrywanie tego regionu.

Kraj_Baskow_z_dziecmi_Gaztelugatxe

Jak dostać się do Kraju Basków z dziećmi?

Do Kraju Basków, a konkretnie do Bilbao, najszybciej dostaniemy się samolotem. Takie połączenia realizowane są przez wizzaira z Warszawy. Mieszkańcy południowej Polski mogą jeszcze rozważyć loty z tym samym przewoźnikiem z Wiednia i na takie połączenie my się zdecydowaliśmy.

Kraj_Baskow_z_dziecmi

Słynna pajęczyca w Bilbao

Auto z wypożyczalni

Na lotnisku w Bilbao działa wiele sieciowych wypożyczalni takich jak: Avis, Sixt, czy Budget. Działają też bardziej lokalne wypożyczalnie takie jak Rentbycar i to właśnie od nich zdecydowaliśmy się wypożyczyć samochód na pełne dwa tygodnie. Rezerwacji samochodu dokonaliśmy bezpośrednio na ich stronie (tutaj), na niecały miesiąc przed wyjazdem. Za auto zapłaciliśmy z góry. Wybraliśmy wariant z pełnym ubezpieczeniem, a więc nasz udział własny w przypadku kolizji, czy kradzieży został zniesiony do zera. Zarówno odbiór jak i zwrot samochodu nie odbywa się na samym lotnisku, ale pomiędzy lotniskiem, a wypożyczalnią kursuje darmowy bus. Odbiór samochodu przebiegł bez najmniejszego problemu, choć formalności trwały około 20 minut. Otrzymany przez nas samochód był czysty i w bardzo dobrym stanie technicznym i przez cały pobyt w Hiszpanii nie mieliśmy z nim żadnego problemu. Jeśli chodzi o zwrot, w naszym przypadku formalności trwały dosłownie kilka minut, ale wypożyczalnia wymaga, by auto przy zwrocie było w miarę czyste. Inaczej naliczają dodatkową opłatę za niestandardowe sprzątanie.

Muzeum Guggengeima
Kraj_Baskow_z_dziecmi_Gaztelugatxe

Gdzie się zatrzymać w Kraju Basków?

Kraj Basków to region popularny i bardzo dobrze rozwinięty turystycznie, a więc oferuje bardzo szeroką gamę noclegów. W zależności od preferencji w Kraju Basków można znaleźć zarówno kwatery prywatne, jak i hotele na każdą kieszeń, są też pola kempingowe. Jeśli lubimy duże miasta, w których dużo się dzieje to warto rozważyć pobyty w Bilbao lub w przepięknie położonym San Sebastian, gdzie będzie blisko na piaszczyste plaże. Jeśli preferujemy spokojne miasteczka to też coś się znajdzie, polecamy między innymi Zumaia. My w Kraju Basków spędziliśmy tylko dwa dni i choć na taki krótki pobyt Bilbao wydawało się najlepszym rozwiązaniem, zatrzymaliśmy się Balmaseda, małym miasteczku oddalonym od Bilbao o pół godziny drogi autem. Czemu akurat tam? Bo w oko wpadł nam konkretny obiekt noclegowy i nie mogliśmy przejść obok niego obojętnie. Zatrzymaliśmy się w hotelu Convento San Roque, który znajduje się w dawnym klasztorze klauzurowym sióstr Klarysek, a noclegi obywają się w starych celach, gdzie w oknach są wciąż kraty. Budynek pochodzi z XVII wieku i choć został przekształcony w hotel zachowano w nim wiele oryginalnych elementów. Do dyspozycji gości oddano 17 pokoi, przepiękną restaurację, która znajduje się w dawnym refektarzu oraz patio będące sercem tego obiektu. Nam to miejsce niesamowicie się podobało, jedyny minus to obsługa niemówiąca po angielsku, co było dość problematyczne.

Kraj_Baskow_z_dziecmi

Kraj_Baskow_z_dziecmi_Balmaseda

Co warto zobaczyć w Kraju Basków z dziećmi?

Miejsc wartych uwagi w Kraju Basków nie brakuje, choć mając do dyspozycji tylko dwa dni musieliśmy mocno okroić naszą listę, udało nam się jednak zobaczyć to na czym najbardziej nam zależało. A więc jak można wykorzystać dwa dni w Kraju Basków z dziećmi?

Bilbao

Bilbao, choć nie jest stolicą Kraju Basków, z pewnością jest jego najbardziej znanym miastem, a wszystko przez znajdujące się tam Muzeum Guggenheima, które rocznie przyciąga ponad milion turystów. Budynek został zbudowany między innymi z blachy tytanowej oraz szkła, a jego bryła jest niesamowicie fantazyjna, nam przypomina swoim kształtem statek. Muzeum poświęcone jest sztuce współczesnej i od dnia kiedy zostało otwarte, a miało to miejsce w październiku 1997 roku, cieszy się niegasnącym uznaniem, co w znaczący sposób wpłynęło na rozwój miasta. Przed Muzeum Guggenheima stoi słynna kwiatowa rzeźba - Puppy (Szczeniaczek), która została stworzona przez Jeffa Koonsa, a za Muzeum, przy promenadzie biegnącej wzdłuż rzeki Nerivión, znaduje się Maman, wielka pajęczyca autorstwa Louise Bourgeois.

Ta niewielka, skalista wyspa to punkt obowiązkowy dla każdego kto ma w planach Kraj Basków, to także miejsce obowiązkowe dla fanów serialu Gra o Tron, którzy z pewnością rozpoznają w niej Dragonstone. Wyspa słynie z zachwycającego kamiennego mostu oraz ok. 230 schodów, które prowadzą na jej szczyt, gdzie mieści się niewielki kościółek (kapliczka). Będąc u celu trzeba koniecznie podejść pod kościółek, pomyśleć życzenie i trzykrotnie uderzyć w dzwon. Jego dźwięk rozniesie się po okolicy zapewniając, że marzenie się spełni. W sezonie wakacyjnym (mniej więcej od połowy czerwca do połowy września), a także w majówkę oraz w większość weekendów roku, by móc wejść na szlak prowadzący do Gaztelugatxe (Gaztelu = zamek, atx = skała) trzeba z wyprzedzeniem dokonać rezerwacji darmowych wejściówek, my swoje rezerwowaliśmy w połowie maja. Wejściówki można zarezerwować tutaj. Polecamy wybrać poranne godziny, najlepiej zaraz po otwarciu, wtedy osób jest najmniej. Potem z każdą godziną turystów napływa, więc robi się coraz bardziej tłoczno, tym bardziej, że nie ma żadnego ograniczenia czasowego jeśli chodzi o długość przebywania na szlaku. Do Gaztelugatxe prowadzą dwie trasy, krótsza oraz dłuższa, można więc zatoczyć pętlę, przy dłuższym szlaku znajdują się ławeczki z bajecznymi widokami.
Cenne wskazówki: parking bezpłatny (GPS: 43.43934, -2.78350).

Itzurun

Plaża Itzurun, podobnie jak Gaztelugatxe, powinna być punktem obowiązkowym dla każdego fana Gry o Tron. Ta przepiękna plaża pojawiła się w serialu przy okazji scen na Dragonstone. Plaża Itzurun znajduje się w nadmorskiej miejscowości Zumaia i oddalona jest od Bilbao o około godzinę drogi samochodem. Jej największą atrakcją są imponujące fliszowe klify, które zachwycają nie tylko warstwowym ułożeniem skał, ale także swoją wysokością. Plaża Itzurun cieszy się dużą popularnością i nawet w późnych godzinach popołudniowych nie brakuje na niej plażowiczów.

San Sebastian

San Sebastian to przepiękne miasto położone zaledwie pół godziny drogi od granicy z Francją, a więc bardzo chętnie odwiedzane przez Francuzów. Znajduje się tuż nad Zatoką Biskajską i może pochwalić się pięknymi plażami oraz ładną architekturą. My do San Sebastian przyjechaliśmy głównie na słynny sernik baskijski, który narodził się w restauracji La Viña i choć jest on naprawdę pyszny, delikatny i rozpływający się w ustach, to nie pobił tego, który jedliśmy w Cheesecake Factory w Chicago.

Kraj Basków to naprawdę przepiękny region w Hiszpanii, który zdecydowanie warto odwiedzić i choć w dwa dni nie da się nacieszyć jego pięknem, to jest to wystarczający czas, by nabrać ochoty na więcej.

Na naszym blogu nie ma reklam, nie chcemy by przeszkadzały one w odbiorze naszych treści, jeśli jednak uważasz nasz wpis za interesujący i doceniasz naszą pracę będzie nam miło jeśli zaprosisz nas na kawę 💓

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dziękujemy ! Rodzinnie Dookoła Świata !