Asturia z dziećmi- szlaki, plaże i miejsca warte uwagi

Po kilku dniach spędzonych w Nawarze oraz w Kraju Basków przyszła pora na Asturię. Asturia to był główny cel naszych hiszpańskich wakacji. W tym przepięknym regionie zaplanowaliśmy 10 dni, które upłynęły nam na plażowaniu, wędrowaniu po cudownych górach Picos de Europa, na rozkoszowaniu się lokalną kuchnią oraz na spacerach uliczkami asturyjskich miast i miasteczek.

Spis treści:

Północna Hiszpania samolotem

Według wstępnego planu do Hiszpanii mieliśmy jechać własnym samochodem, byłaby to jednak bardzo długa podróż. Z Krakowa do naszego miejsca docelowego mieliśmy prawie 2700 kilometrów, na pokonanie których musielibyśmy przeznaczyć przynajmniej 3 dni. Dlatego ostatecznie zdecydowaliśmy się na loty wizziarem z Wiednia do Bilbao i uważamy, że była to bardzo dobra decyzja. Dni, które musielibyśmy poświęcić na dojazd i powrót mogliśmy przeznaczyć na zwiedzanie Hiszpanii, a także Wiednia, w którym zatrzymaliśmy się na koniec naszych wakacji.

Llanes

Samochód z wypożyczalni

Podczas wakacji lubimy czuć się w 100% niezależnie, a taką niezależność daje nam samochód. W związku  z tym, że do Hiszpanii ostatecznie nie pojechaliśmy własnym autem, zdecydowaliśmy się na samochód z wypożyczalni i najbardziej przypasowała nam oferta od Rentbycar. Auto zarezerwowaliśmy i opłaciliśmy będąc jeszcze w Polsce, zrobiliśmy to na niecały miesiąc przed wylotem. Wybraliśmy wariant z pełnym ubezpieczeniem, które znosiło nasz udział własny w przypadku kolizji, czy kradzieży do zera. Odbiór auta nie odbywał się na samym lotnisku, ale do punktu odbioru dojechaliśmy specjalnym busem. Formalności trwały ok. 20 minut. Odebrany przez nas samochód był czysty i w bardzo dobrym stanie technicznym i przez pełne dwa tygodnie nie mieliśmy z nim najmniejszego problemu. Zwrot samochodu odbywał się w tym samym miejscu co odbiór, a formalności w naszym przypadku trwały tylko kilka minut.

Gdzie zatrzymać się w Asturii?

Baza noclegowa w Asturii jest naprawdę na świetnym poziomie. Można tam znaleźć klimatyczne hotele, apartamenty, pokoje  na wynajem, a także pola kempingowe. W zależności od planów można zatrzymać się w miejscowościach znajdujących się nad Morzem Kantabryjskim, albo tak jak my w górach Picos de Europa. Wybierając wybrzeże warto rozważyć takie miejscowości jak: Llanes, Ribadesella, San Juan de Nieva lub Barro, a jeśli bliżej nam w górskie klimaty to polecamy Cangas de Onís, czy Soto de Cangas. My planowaliśmy zatrzymać się na wybrzeżu, a dokładnie w Llanes lub w okolicy, jednak w chwili gdy zaczęliśmy przeglądać oferty noclegów te były już mocno przebrane, a z tych dostępnych nic nam nie przypadło do gustu. Poszerzyliśmy więc nasz zasięg i trafiliśmy na Palacio de cambre i od razu wiedzieliśmy, że to jest to. Ten przepiękny dom, podzielony na 5 apartamentów położony jest w Soto de Cangas, a więc to doskonała baza wypadowa w góry Picos de Europa. Apartamenty są bardzo gustownie urządzone i znajduje się w nich wszystko co jest potrzebne, by wakacje były udane. Do tego właściciel - Luis, jest niesamowicie przyjazny, pomocny i bardzo dobrze zna angielski, co bardzo ułatwiło nam wiele tematów. Z Soto de Cangas można w pół godziny dojechać nad morze, a więc był to dla nas dystans jak najbardziej do zaakceptowania. Rezerwując apartament zdecydowaliśmy się na dwupoziomowy, który prócz salonu z aneksem kuchennym, miał także dwie łazienki oraz dwie sypialnie i byliśmy bardzo zadowoleni z naszego wyboru.
Nasz nocleg można znaleźć tutaj

Co warto zobaczyć w Asturii?

Asturia oczarowała nas przepięknymi górami Picos de Europa, klimatycznymi miasteczkami oraz wspaniałymi, szerokimi plażami. Podróż po Asturii dostarczyła nam całe mnóstwo przyjemności, zarówno tych wizualnych jak i smakowych. Region ten jest praktycznie nieznany wśród Polaków, za to cieszy się uznaniem Hiszpanów i po tym co tam zobaczyliśmy wcale nas to nie dziwi. Nasz plan podróży znajdziecie w odrębnym wpisie (tutaj). A poniżej znajduje się lista miejsc, które naszym zdaniem zasługują na zainteresowanie.

Llanes

To było pierwsze miejsce, które zwiedziliśmy po wjechaniu do Asturii i chyba lepiej wybrać nie mogliśmy. Llanes z miejsca podbiło nasze serca, zarówno wizualnie jak i kulinarnie. To przepiękne miasto położone tuż nad brzegiem Morza Kantabryjskiego może pochwalić się piękną starówką z wąskimi uliczkami i klimatycznymi kamienicami, uroczym portem, gdzie na wodzie kołyszą się rybackie łodzie, pięknymi plażami oraz mającymi 300 metrów długości murami pochodzącymi z XIII wieku. Będąc w Llanes trzeba obowiązkowo przespacerować się promenadą Paseo de San Pedro, skąd można podziwiać zachody słońca oraz wejść na dwa punkty widokowe: Mirador La Talá oraz Mirador de San Pedro.
Cenne wskazówki: darmowy parking w Llanes (GPS: 43.42406, -4.76825)

Ruta del Cares

To jeden z najpopularniejszych i zarazem jeden z najpiękniejszych szlaków w górach Picos de Europa. Ma długość 11 kilometrów, zaczyna się w Poncebos w Asturii, a kończy się w Caín w Kastylii i Leon. Na jego pokonanie trzeba przeznaczyć ok. trzy godziny w jedną stronę. Warto na niego wybrać się rano, by uniknąć wędrowania w pełnym słońcu.  Szlak prowadzi skalną półką wzdłuż wąwozu wyżłobionego przez rzekę Cares. Na trasie nie brakuje skalnych tuneli i zachwycających widoków.
Więcej szczegółów o szlaku Ruta del Cares można znaleźć w odrębnym wpisie (tutaj).

Lagos de Covadonga (jeziora Covadonga)

Jeziora Covadonga to klasyk gór Picos de Europa. Na jeziora Covadonga składają się dwa jeziora: Ercina oraz Enol, a pomiędzy nimi mieści się Mirador de Entrelagos - punkt widokowy, z którego można zobaczyć oba jeziora oraz otaczające je szczyty. Szlak przez jeziora Covadonga jest bardzo widokowy i dostępny jest w dwóch wariantach: krótszym, mającym 3 kilometry długości oraz dłuższym, który ma 5 kilometrów długości. My polecamy wybrać wariant dłuższy, który pozwala zaznać górskiej wędrówki.
Więcej o jeziorach Covadonga można znaleźć w odrębnym wpisie (tutaj).

Sanktuarium Covadonga

Mając w planach jeziora Covadonga warto też udać się do Sanktuarium Covadonga. Położone jest ono na wzgórzu, co umożliwia podziwianie przepięknych widoków na okolicę. Sanktuarium Covadonga jest bardzo ważnym miejscem kultu religijnego oraz celem licznych pielgrzymek, a wszystko za sprawą groty Santa Cueva, w której znajduje się figura Matki Boskiej z Covadonga.

Oviedo

Choć Oviedo nie jest położone nad samym morzem to miasto jest naprawdę piękne i klimatyczne, a więc musiało znaleźć się na naszej liście. W Oviedo przede wszystkim warto przespacerować się po historycznym centrum, wstąpić na szklaneczkę cydru i udać się na targ owocowo-warzywny. Spacerując po Oviedo nie można pominąć takich pięknych placów jak: Plaza Trascorrales, Plaza del Paraguas, Plaza de la Constitución, przy którym stoi kościół de San Isidoro el Real oraz Plaza Alfonso II el Casto, gdzie mieści się piękna katedra, najbardziej charakterystyczny obiekt w mieście.

Gijón

To największe miasto w Asturii ze starówką położoną pomiędzy dwiema, pięknymi plażami: Playa de San Lorenzo oraz Playa de Poniente. My tam przyjechaliśmy głównie poplażować, ale nie zabrakło też spaceru promenadą Muro de San Lorenzo. Udało nam się również wdrapać na wzgórze Santa Catalina, skąd roztacza się piękny widok na morze Kantabryjskie oraz rybacką dzielnicę Cimadevilla. Zajrzeliśmy także na piękny plac - Plaza Mayor, który otoczony jest podcieniami oraz wybraliśmy się pod pałac Revillagigedo.

Cudillero

To mała, rybacka wioska, która podzielona jest na dwie części: górną, gdzie zabudowa rozłożyła się wzdłuż głównej ulicy oraz dolną zamieszkiwaną przez rybaków, których domy zostały zbudowane tarasowo powyżej portu. I to właśnie dolna część Cudillero stanowi największą atrakcję i by w pełni nacieszyć się jej urokiem najlepiej zwiedzać ją podążając za jej tarasami i malowniczymi punktami widokowymi. Wioska jest naprawdę nieduża i wystarczy 2 godzinki, by przejść ją w całości, oferuje jednak przepiękne widoki, tak więc spacer po niej jest olbrzymią przyjemnością.

Cangas de Onis

To niewielkie miasteczko uważne jest za bramę do gór Picos de Europa. Najbardziej charakterystycznym miejscem jest most romański, prawdopodobnie z końca XIII wieku, na uwagę zasługuje także Pustelnia Santa Cruz.

Bufones de Pría

To przyrodnicza ciekawostka, która powstała w wyniku erozyjnej działalności morza i deszczu. Niszczycielska działalność wody utworzyła w skale liczne szczeliny oraz kominy, które łączą morze z lądem. Gdy morze jest spokojne, a fale delikatnie rozbijają się o klif, ze szczelin oraz kominów wydostaje się sprężone powietrze, które można poczuć na własnej twarzy, a gdy morze jest wzburzone to przez szczeliny i kominy wydostaje się także woda tworząc morskie gejzery. Miejsce jest niesamowicie interesujące, a spacer wzdłuż klifu dostarcza niezapomnianych widoków.

Mirador del Fitu

To bajeczny punkt widokowy, który znajduje się na wzgórzu Sierra del Sueve, w okolicę którego można bez większego problemu dojechać autem.  Z parkingu do platformy widokowej można dotrzeć w 3 minuty. Z platformy rozpościera się rozległa i zachwycająca panorama między innymi na góry oraz morze.

Plaże w Asturii

Choć morze Kantabryjskie nie jest najcieplejsze to oczywiście podczas naszych wakacji w Asturii nie mogliśmy pominąć plażowania, tym bardziej, że plaże w Asturii są naprawdę różnorodne i piękne. W większości są to plaże piaszczyste, ale zdarzają się także kamieniste. Można znaleźć plaże szerokie i długie, ale też malutkie, ukrywające się pomiędzy skałami, podczas przypływów potrafią prawie całkowicie zniknąć, a gdy przychodzi odpływ zmieniają się nie do poznania.

Playa de Vega

Położona jest niedaleko Ribadesella. Jest to szeroka i piaszczysta plaża o złotym piasku, która ma długość 1500 metrów. Na plażę można wejść z dwóch stron. Jest wejście w pełni zorganizowane, z barami i prysznicami (od strony miejscowości Vega), gdzie nad bezpieczeństwem osób wypoczywających czuwają ratownicy, jest też drugie wejście bardziej dzikie (od strony miejscowości Berbes), gdzie na plażę najpierw schodzi się szutrową drogą, a potem wąską ścieżką zboczem góry. Ta część plaży jest bardziej dzika i niezagospodarowana, upodobali sobie ją nudyści. Podczas odpływów plaża jest bardzo szeroka i unosi się nad nią przyjemna mgiełka. Podczas przypływów nadal jest dość szeroka, a ze względu na jej długość w ogóle nie jest zatłoczona. My na tej plaży byliśmy dwukrotnie i za pierwszym razem trafiliśmy na przypływ, a za drugim razem na odpływ.

Playa de Gulpiyuri

Znajduje się niedaleko miejscowości Naves i jest to jedna z najciekawszych plaż na jakich byliśmy. Playa de Gulpiyuri to plaża śródlądowa, oddzielona od oceanu skalnym klifem, gdzie woda przedostaje się przez skały. Plaża jest malutka, ma zaledwie 40 metrów szerokości i warto na nią przyjść podczas przypływu, gdyż podczas odpływu woda z niej znika prawie całkowicie.

Playa Cuevas del Mar

To plaża, na której nie można się nudzić, a wszystko za sprawą grot, do których można wejść lub wpłynąć i skalnych łuków, pod którymi można przepłynąć. Podczas przypływu widać tutaj dwie plaże, by dostać się do drugiej trzeba iść przez wodę, blisko skał, podczas odpływu łączą się one w całość. Plaża zachwyca swoimi skalnymi formacjami i złotym piaskiem, przy plaży jest prysznic, bar i toaleta. Cieszy się ona dużą popularnością, nie jest to jednak uciążliwe.

Playa del Silencio

W dosłownym tłumaczeniu to Cicha Plaża, co ma związek z rzadko występującymi tam falami. Plaża jest kamienista, ale dzięki skalnym formacją jest niesamowicie piękna. Ma około 500 metrów długości i gdy my na niej byliśmy nie była zatłoczona. By do niej dotrzeć najlepiej kierować się na miejscowość Castañeras, a potem na punkt widokowy Mirador de la Playa del Silencio. Droga prowadząca w stronę plaży jest jednokierunkowa. Auto można zaparkować wzdłuż niej, niedaleko szlaku prowadzącego na plażę. Na plażę schodzi się najpierw szutrową drogą, a potem po schodach.

Playa de Ribadesella

To piaszczysta i bardzo przyjemna plaża w miejscowości Ribadesella. Była to pierwsza plaża, na którą wybraliśmy się w Asturii, a potem wracaliśmy na nią kilkukrotnie. Mieliśmy na nią najbliżej jadąc z Soto de Cangas. Przy plaży znajduje się duży, darmowy parking, są też kawiarnie i bary z przekąskami.

Playa de San Lorenzo

Ta przepiękna, szeroka i piaszczysta plaża o złotym piasku znajduje się w Gijón. Ma około 1,5 kilometra długości. Mieści się w samym centrum, a więc po plażowaniu można wyruszyć na spacer po mieście. Na plażę jest kilka zejść, wzdłuż plaży pełno restauracji i kawiarni.

Asturyjska kuchnia

Zagłębianie się w tajniki lokalnej kuchni to dla nas jedna z największych przyjemności podczas każdego naszego wyjazdu. Nie inaczej było w Asturii, tam również daliśmy się ponieść lokalnym smakom i musimy przyznać, że asturyjska kuchnia bardzo przypadła nam do gustu. Największym hitem był dla nas cydr, z którego słynie ten region. Cydr dostępny jest w zasadzie wszędzie, znajdziemy go w każdej restauracjach, w barach przy plaży, czy po prostu na półce w sklepie. Ten lekko gazowany napój (jest wersja alkoholowa oraz bezalkoholowa) piją zarówno turyści, jak i lokalni, a sposób jego picia to pewnego rodzaju celebracja. Po pierwsze pije się go w dużych szklankach, po drugie wlewa się go do szklanki niewiele, dosłownie na łyk, a po trzecie trzeba go wlewać z wysokości trzymając szklankę odpowiednio nachyloną. To wszystko wygląda niesamowicie efektownie i musimy przyznać, że bardzo nam się ta tradycja podoba. Najpopularniejszy cydr to sidra natural, który powstaje w wyniku prostej fermentacji soku jabłkowego, bez dodatku innych składników i bez filtrowania z naturalnego osadu. W smaku cydr jest wytrwany i najlepiej pić go schłodzonego, wtedy smakuje najlepiej. Cydr to jednak nie jedyny przysmak w Asturii, innym hitami asturyjskiej kuchni są:
* fabada- danie z fasoli z dodatkiem kiełbasy chorizo, kaszanki oraz ziemniaków. To taka forma dania jednogarnkowego, trochę jak fasolka po bretońsku, choć dla nas fabada, którą my jedliśmy była mdła, brakowało nam w niej majeranku.
* ryby i owoce morza- bliskość górskich rzek oraz oceanu sprawia, że w Asturii można rozkoszować się wspaniałymi rybami zarówno słodko jak i słonowodnymi, a także owocami morza w postaci małż, krewetek, a nawet krabów.
* sery- to bardzo ważny element asturyjskiej kuchni. Asturia jest jednym z regionów, który oferuje największy wybór serów w Europie i naprawdę trzeba ich spróbować.

Co jeszcze warto zobaczyć na północy Hiszpanii?

Asturia to nie był jedyny region, który udało nam się odwiedzić podczas dwutygodniowego pobytu na północy Hiszpanii. Korzystając z okazji odwiedziliśmy także:
* Nawarrę, gdzie wybraliśmy się na samochodową przejażdżkę przez półpustynny obszar Bardenas Reales, zwiedziliśmy także skalne domy w Arguedas oraz Pampelunę. O Nawarze można więcej poczytać tutaj
* Kraj Basków, gdzie wybraliśmy się do Bilbao, na słynną plażę Itzurun oraz na malutką wyspę Gaztelugatxe (oba te miejsca pojawiły się w Grze o tron). O Kraju Basków więcej można poczytać tutaj
* Galicję, gdzie wybraliśmy się między innymi na słynną plażę Katedr (Playa de las Catedrales). O Galicji i Plaży Katedr więcej można poczytać tutaj

Pogoda w lipcu na północy Hiszpanii

Choć Hiszpania w okresie wakacyjnym w większości jest upalna, to nie dotyczy to jej północnej części. Bliskość gór i oceanu powoduje, że w Asturii nawet w lipcu można cieszyć się przyjemnymi temperaturami w granicach 25 st C. Trzeba się jednak liczyć z tym, że mogą pojawić się także opady deszczu. W trakcie naszego pobytu deszcz padał kilkukrotnie, nie przeszkodziło to nam jednak w realizacji naszych planów. Tylko jeden dzień mieliśmy faktycznie deszczowy, w inne dni jeśli padało to opady były późnym popołudniem lub wieczorem.

Na naszym blogu nie ma reklam, nie chcemy by przeszkadzały one w odbiorze naszych treści, jeśli jednak uważasz nasz wpis za interesujący i doceniasz naszą pracę będzie nam miło jeśli zaprosisz nas na kawę 💓

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dziękujemy ! Rodzinnie Dookoła Świata !