Picos de Europa z dziećmi- jeziora Covadonga

Jeziora Covadonga (Lagos de Covadonga) to klasyk gór Picos de Europa, które położone są w północnej części Hiszpanii, w obrębie trzech regionów: Asturii, Kantabrii oraz Kastylii i Leon. Na jeziora Covadonga składają się dwa jeziora: Ercina oraz Enol, pomiędzy którymi znajduje się fantastyczny punkt widokowy Mirador de Entrelagos. Szlak prowadzący do jezior Covadonga jest nie tylko widokowy, ale też łatwo dostępny, co czyni z tego miejsca bardzo atrakcyjny cel wędrówki dla rodzin z dziećmi i nie tylko.

jeziora_covadonga_picos-de_europa_z_dzieckiem

Jak dostać się na początek szlaku?

Jeziora Covadonga położone są na wysokości ponad 1000 metrów n.p.m. i jedyną drogą, którą można dojechać w ich okolice jest droga CO-4. Z racji tego, że  jest ona wąska i kręta oraz z myślą o ochronie walorów przyrodniczych gór Picos de Europa, w okresie największego natężenia ruchu turystycznego jest ona całkowicie zamknięta dla prywatnych samochodów, co ma miejsce w następujące dni:
* od 23 marca do 31 marca 2024 (Wielkanoc)
* w każdy weekend kwietnia oraz 29 i 30 kwietnia 2024
* 1, 2, 3 maja oraz każdy majowy weekend 2024
* w okresie od 1 czerwca do 13 października 2024
* w pozostałe weekendy października 2024
* 1, 2 oraz 3 listopada, a następnie od 30 listopada do 9 grudnia 2024.

W wyżej wymienionych terminach do początku szlaku można dojechać jedynie transportem publicznym. Połączenia wykonywane są przez firmę ALSA. Autobusy odjeżdżają między innymi z dworca autobusowego w Cangas de Onis, gdzie znajduje się duży, płatny parking i zatrzymują się na przystankach ulokowanych:
* przy parkingu P2 El Bosque, który otwarty jest w Wielkanoc oraz w lipcu i sierpniu,
* przy parkingu P3 Muñigu, który otwarty jest w Wielkanoc oraz od lipca do połowy września,
* przy parkingu P4 Repelao, który otwarty jest w każdy dzień, w którym kursuje transport publiczny
* w Covadonga-El Peregrino

Pierwszy autobus odjeżdża około godziny 8:00, a podróż do góry trwa ok. 20 minut. Jest to doskonała pora na rozpoczęcie wycieczki, bo o godzinie 8:00 turystów jest najmniej, nie powinno być więc problemu ze znalezieniem wolnego miejsca parkingowego.

Widoki z drogi CO-4

Ceny biletów na transport publiczny

Bilety na autobus jadący w stronę jezior Covadonga najlepiej kupić online (tutaj) lub przez aplikację mobilną. Jest też możliwość kupienia biletów w kasie i właśnie w ten sposób my je nabyliśmy, ale bilety w kasie są sprzedawane w miarę dostępności, te online mają pierwszeństwo. Bilety należy zakupić od razu w obie strony i niestety z góry trzeba zadeklarować godzinę powrotu. Ceny biletów w 2024 roku kształtowały się następująco:
* 9 EUR w obie strony osoba dorosła
* 3,50 EUR dzieci do 12 roku życia
* Za darmo dzieci do 3 roku życia

Jezioro Enol

Gdzie zaparkować samochód?

Im wcześniej rozpoczniemy wycieczkę do jezior Covadonga, tym więcej będziemy mieć dostępnych miejsc parkingowych. My do jezior Covadonga wyruszyliśmy z Covadonga-El Peregrino i tam też zaparkowaliśmy nasz samochód, tuż obok przystanku autobusowego i kasy biletowej (GPS: 43.30838, -5.05158). Wybór parkingu nie był przypadkowy, zdecydowaliśmy się na niego, bo w planach mieliśmy także Sanktuarium Covadonga, a parking znajduje się u jego podnóża. Parking jest niewielki i szybko się zapełnia, więc warto o tym pamiętać. Samochód można też zaparkować na parkingach P2 (GPS: 43.33708, -5.08333), P3 (GPS: 43.31549, -5.06959) oraz P4 (GPS: 43.31326, -5.06187) lub przy dworcu w Cangas de Onis (GPS: 43.35259, -5.12524).

Szlaki wokół jezior Covadonga

Jeziora Covadonga cieszą się olbrzymią popularnością i z myślą o turystach wyznaczono dwie trasy, które różnią się od siebie dystansem:
* Wariant dłuższy, zwany ruta Lagos de Covadonga, to szlak okrężny, który w terenie znakowany jest na kolor żółty. Ma długość 5 kilometrów, a na jego pokonanie trzeba przeznaczyć ok. 2,5 godziny. Ze względu na charakter trasy (część szlaku prowadzi po skałach oraz łąkami, a więc teren jest podmokły i błotnisty) polecamy go osobom mającym dobre buty. Szlak ten pozwala w pełni docenić piękno jezior Covadonga.
Przebieg naszej trasy: https://mapy.cz/s/kupehasoke
* Wariant krótszy, ma jedynie 3 kilometry, a na jego pokonanie trzeba przeznaczyć około godziny. Szlak prowadzi cały czas kamienną ścieżką, a więc można go przejść nawet w zwykłych butach. Wariant krótszy częściowo ma przebieg taki sam jak wariant dłuższy, z tą różnicą, że po osiągnięciu jeziora Ercina wchodzi się od razu na punkt widokowy Entrelagos i stamtąd schodzi do jeziora Enol.

Opis szlaku okrężnego Lagos de Covadonga

My swoją przygodę z jeziorami Covadonga rozpoczęliśmy od dojazdu autem do Covadonga-El Peregrino, gdzie pojawiliśmy się około godziny 7:30. Tam w kasie  znajdującej się tuż przy przystanku zakupiliśmy bilety na autobus i kilka minut po godzinie 8:00 ruszyliśmy w stronę jezior. Droga była kręta i wąska, ale też niesamowicie widokowa. Po około 20 minutach jazdy dotarliśmy do parkingu Buferrera, gdzie swój początek miał interesujący nas szlak. Zanim jednak ruszyliśmy w drogę, w pierwszej kolejności skierowaliśmy się na zachwycający punt widokowy Mirador del Principe, który choć nie jest przy samym szlaku, powinien być punktem obowiązkowym.

Widoki z Mirador del Principe
jeziora_covadonga_picos-de_europa_z_dzieckiem

Potem musieliśmy się nieco wrócić, pod Centrum dla Zwiedzających, skąd ruszyliśmy w stronę starej kopalni Buferrera. Trasa była bardzo intuicyjna, więc spokojnym tempem szliśmy przed siebie. Po minięciu kopalni weszliśmy na odcinek biegnący pomiędzy skałami i zanim się obejrzeliśmy naszym oczom ukazało się przepiękne jezioro Ercina, nad którym góruje zachwycający szczyt Peña Santa de Enol. Po dotarciu do jeziora trzeba zdecydować o dalszej trasie, bo właśnie tutaj rozchodzi się wariant krótszy oraz dłuższy.

Kopalnia Buferrera

Jezioro Ercina
jeziora_covadonga_picos-de_europa_z_dzieckiem

My oczywiście zdecydowaliśmy się na wariant dłuższy, więc zamiast iść w górę na punkt widokowy Entrelagos, ruszyliśmy łąką wzdłuż jeziora Ercina, w stronę równiny El Bricial. Przy szlaku pasło się dużo krów, na które warto uważać, bo są dość nieobliczalne i potrafią nagle zacząć biec z niewiadomego powodu, często też stoją na samym środku ścieżki i nie da się ich minąć.

Szlak okrężny wokół jezior Covadonga

Szlak wzdłuż jeziora bywa podmokły i błotnisty, trzeba więc uważnie stawiać kroki. Warto też rozglądać się za oznaczeniami szlaku, by nie pobłądzić, zwłaszcza gdy doprowadza on na drugi koniec jeziora Ercina i odbija w prawo. Gdyby były wątpliwości, którędy trzeba iść dalej, to wystarczy kierować się na mały, kamienny domek, po minięciu którego ścieżka ponownie jest wyraźna.

jeziora_covadonga_picos-de_europa_z_dzieckiem

Po minięciu kamiennego domku szlak poprowadził nas pomiędzy skałami i po kilku minutach dotarliśmy do El Bricial, a następnie do kolejnego rozwidlenia szlaków. My na tym rozwidleniu odbiliśmy w prawo, w stronę Vega de Enol. Można też pójść w lewo do bukowego lasu Palomberu. Bez względu na to, którą ścieżkę się obierze, łączą się one przy jeziorze Enol. Charakterystycznym elementem Vega de Enol jest znajdująca się po środku kapliczka i to właśnie przy niej zrobiliśmy dłuższy postój. Potem przecinając łąkę weszliśmy na szeroką, szutrową drogę i udaliśmy się nad jezioro Enol.

Vega de Enol

Jezioro Enol otoczone jest przez zachwycające szczyty i choć nam nie było dane zobaczyć ich w pełnej krasie, bo wszystkie chowały się w chmurach, to i tak uważamy, że było tam przepięknie. Następnie idąc wzdłuż jeziora dotarliśmy do miejsca, gdzie nasza trasa połączyła się z wariantem krótszym, stąd można wrócić na parking Buferrera. My jednak nie zamierzaliśmy kończyć naszej wędrówki, bo musieliśmy jeszcze wdrapać się na punt widokowy Entrelagos.

jeziora_covadonga_picos-de_europa_z_dzieckiem

Ścieżka pięła się zakosami w górę, a w raz z nabieraniem wysokości za naszymi plecami zaczęła otwierać się coraz szersza panorama i gdy stanęliśmy na punkcie widokowym oniemieliśmy z zachwytu. Z Entrelagos można podziwiać oba jeziora jednocześnie. Widoki są tak piękne, że zrobiliśmy tam kolejną, dłuższą przerwę, podczas której chmury się nad nami nieco zlitowały odsłaniając choć trochę pobliskie szczyty.

Jezioro Ercina widok z Entrelagos

A potem przyszedł czas powrotu. Tak więc zeszliśmy w dół i ruszyliśmy w stronę postoju autobusów. Gdy nadeszła nasza godzina odjazdu skierowaliśmy się do właściwego pojazdu i zjechaliśmy do Covadonga. Kolejnym naszym celem było przepiękne Sanktuarium Covadonga, które znajduje się na wzgórzu i spod którego roztaczają się piękne widoki. Sanktuarium Covadonga jest bardzo ważnym miejscem kultu religijnego oraz celem licznych pielgrzymek, a wszystko za sprawą groty Santa Cueva, w której znajduje się figura Matki Boskiej z Covadonga.

Sanktuarium Covadonga
Grota Santa Cueva

Słowem podsumowania, jeziora Covadonga zrobiły na nas niesamowite wrażenie, a wędrówka szlakiem okrężnym była strzałem w 10. Choć jeziora cieszą się dużą popularnością, to na szlaku okrężnym spotkaliśmy tylko dwie osoby. Trasa nie jest trudna i spokojnie można pokonać ją z dziećmi, warto jednak mieć nieprzemakalne buty.

Na naszym blogu nie ma reklam, nie chcemy by przeszkadzały one w odbiorze naszych treści, jeśli jednak uważasz nasz wpis za interesujący i doceniasz naszą pracę będzie nam miło jeśli zaprosisz nas na kawę 💓

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dziękujemy ! Rodzinnie Dookoła Świata !